My toughts on Hamburg Mannheimer

For the english, I’m sorry this text is in Dutch. You can use Google translate if you’re interested.

Verduidelijking: De gegevens in deze post zijn niet allemaal afkomstig van betrouwbare bronnen.
Ga niet af op deze gegevens maar ga deze na bij iemand die meer thuis is in deze materie dan ikzelf.
Een medewerker van uw financiële instelling, makelaar en of een exclusief tussenpersoon van Hamburg Mannheimer
zal u op een betrouwbaardere manier kunnen informeren.

Waar het allemaal over gaat (volgens de vertegenwoordigers van MHI):
Q: Wil je nog centjes hebben als je op je 65 thuis zit?
A: Ja

Q: Met de huidige crisis, vergrijzing, sociale onzekerheden etc…, is
er een kans dat je niet veel of niets krijgt. Heb je dit liever of wil
je graag véél meer centjes hebben?
A: Ja meneer/mevrouw, ik wil graag véél meer centjes, net zoals
iedereen. Hoe meer hoe liever.

Q: Wat kan je doen om hiervoor te zorgen?
A: Pensioensparen, ge ziet het tegenwoordig overal.

Q: En hoeveel interesten krijgt ge daar op?
A: Kweet et niet goed, ik denk 2 of 3% ofzo, maar het is fiscaal
aftrekbaar!

Q: Ik ga u informeren over een product die u 9% + het fiscaal voordeel
kan bieden. Zou je dit tof vinden.
A: Meer centen krijgen, zal wel zijn.

HM-medewerker: Wij nemen je centen, en steken dit bij een bank waar je
anders zelf niet in kan investeren omdat je daar niet rijk genoeg voor
bent, en halen daar enorme winst uit!
A: Hoe gaat dat dan?

HM-medewerker: dmv fondsen en beleggen en van die bank-zaken, net zoals
grootbanken, maar dan veel beter. Wij/zij hebben geen last gehad van de
crisis. Ze zijn namelijk super!

A: Waaw!

HM-medewerke: Wij geven je 9% op je centen!
Laat me even berekenen voor jouw leeftijd, op hoeveel jij kan opzij
zetten etc… en ik geef je een enorm bedrag, tot 3x wat je bij de
gewone bank krijgt. ** hocus pocus **

A: Dat is weer Waaw!
Nog enkele vraagjes:
– Wat zijn de instapkosten?
– Kan ik de algemen voorwaarden krijgen?
– Heeft u een blanco voorbeeldcontract (eg: offerte)?
– Wat zijn de algemene kosten?
– Wat kost het als ik wil overstappen van fonds?
– kan je me een voorbeeld geven van iemand die dit reeds gedaan heeft?
Succesverhalen zijn altijd leuk om horen.

HM-medewerker:
– Officiële documenten kan ik je niet geven (om onbekende reden)
– Van die instapkosten kan ik je niets vertellen, dat weten ze in
Brussel wel.
– Overstappen? waarom zou je dat willen doen? Neen ik heb daar geen idee
van
– iemand die dit reeds gedaan heeft? Sorry ik doe dit zelf nog maar 2
jaar en de mensen die bij ons aangesloten zijn hoor ik niet meer.

Dan denk je (ik althans):

Ach, het zal wel niet zo slecht zijn als het gevoel dat ik er nu over
heb zeker?
Ga ik eens het inernet raadplegen.
Zeer interessant.
Overal is er info te vinden over hun product, maar op hun eigen site’s
is er nergens concrete sprake van kosten, instapkosten, voorwaarden,
zekerheid en andere dingen die ik ZEKER wil weten voor ik mijn centen
aan iemand geef.

Dus ben ik hierbij vereerd dat ik je kan informatie kan verschaffen die
de HM-medewerker niet kon geven.

1. HET WONDERFONDS

Wat men doet is, een deel van de centjes, afhankelijk van welk plan je
aangaat, steken zij in een “spaarboekje” en een ander deel gaat naar
beleggingen. Dan doen ze aan het fameuze Winstdeelname 🙂
Zij beleggen je centjes voor jou, in een eigen fonds in beheer van Bank DeGroof.
Bank DeGroof staat echter niet garant voor eventueel verlies van je centen.
(In tegenstelling van wat ze proberen vertellen)

Het “Wonder”-fonds waar uw centen in komen te zitten is HM Golden
Future.
De stand van zaken kan je hier vinden.

Ik ben ook verschillende HM-medewerkers op het net voorbij gekomen die
verwezen naar een grafiek als deze.
Deze staat atm op 12% (klinkt goed hé)

Die ziet er op het eerste zicht enorm “Wunderbar” uit.
Wat die HM-medewerker niet bleek te weten is dat je op “Rendement” kan
klikken.
Dan zie je dat zij een YTD hebben van -3.65% wat al erg ver van de
beloofde 9% zit.

De stijgende weergave in de grafiek is gewoon ten gevolge van de fameuze
“bank crash”  waar zij (volgens de HM-medewerker) niet onder geleden
hebben.
Zij zijn toen met ongeveer 32% gedaald zijn, die hebben ze nu (een jaar
later) ‘al’ 12% ingehaald 😀

Kortom:
Het HM golden future fonds heeft een gemiddeld lange termijn rendement
van -3,65% op jaarbasis. (fijn, die winstdeelname 🙂
De naar voor geschoven 9% is enkel een prognose door de verkoper die
tevens fonds-eigenaar is.

Alle fondsen die HM gebruikt, op 1 na, zijn risico 4 fondsen.
Maw. relatief gewaagde fondsen om je centen in te steken.
HM fondsen en hun risicoklasse kan je hier vinden.
Voor de definitie en een transparante inhoud hiervan verwijs ik (ironisch genoeg)
naar deze pagina van Dexia.

Overal kan je tabellen vinden zoals die op bovenstaande pagina van de HM fondsen
en bijhorende torenhoge rendementen.
Moet je deze fondsnamen even ingeven in de FundFinder van De Tijd, en kijken wat
hun YTD (Year-To-Date) waarde is. Hier een overzicht op moment van schrijven:

Uiteraard spreken de vertegenwoordigers enkel over het rendement.
Klinkt stukken beter.

HM Golden Future (RC4)
Rendement 2009: 32,77%
YTD: -3,65%

HM Dynamic Future (RC4)
Rendement 2009: 31,32%
YTD: -5,96%

HM Secure Future (RC1)
Rendement 2009: 12,85%
YTD: 4,33%

Beleggen in fondsen heeft zo zijn risico’s:

  • U kan op lange termijn genieten van een hoog potentieel rendement
    Jaarlijks wordt een extra winstdeelname toegekend die ontstaat door de reële kosten te vergelijken met de werkelijk gemaakte kosten. Deze extra winstdeelname wordt belegd in het beleggingsfonds HM Golden Future (*) onder de vorm van een extra winstdeelname. Hierdoor wordt een extra kapitaal (spaartegoed) opgebouwd.In 2007 diende op deze manier 60% van de premie (na aftrek van kosten en risicopremies) voor de opbouw van het gegarandeerde kapitaal en werd 40% van de premie (na aftrek van kosten) belegd in het beleggingsfonds HM Golden Future (*).

    * Het aandelenfonds HM Golden Future behoort tot de risicoklasse 4. Voor het fonds wordt er geen rendementsgarantie gegeven door de verzekeringsonderneming. De waarde van het fonds kan schommelen in de tijd. Het financiële risico dat daarmee verbonden is, wordt gedragen door de verzekeringnemer.

Bron
Dus geen backup door Bank DeGroof of een ERGO-GROEP lid zoals de vertegenwoordigers beweren.

Eventueel meer info, zeer beknopt weliswaar, kan je vinden in de pdf’s op deze pagina van HM.

2. KOSTEN

Bij elke financiële instelling of makelaar kan je papieren verkrijgen en
op hun website informatie krijgen inzake het volledige product.

Dit geeft niet enkel voorwaarden maar ook kosten aan, wat meestal de
adder onder het gras is bij dit soort zaken. (neem je zichtrekening als
voorbeeld)

NERGENS op het internet staat enige OFFICIËLE vermelding van de kosten
die HM aanrekent voor zowel aansluiting, maandelijkse kost, bij het
overzetten, afkopen, ed.

De enige informatie die hierover te vinden is, staat op fora waar mensen
spreken uit (pijnlijke) ondervinding.

Ik heb ook deze info gevonden, helaas weet ik niet juist welke kosten
in deze tabel verrekend zitten.

Zeker de moeite om dat even te vergelijken met alle fondsen van Dexia, Fortis, ed…
Uitstapkosten? Bij HM bijna overal 1%.

Naar de verhalen die van klanten/ex-klanten te lezen zijn op
verschillende fora kan er afgeleid worden dat dit de kosten zijn:

6% inventariskosten,
7% acquisitiekosten,
6% incassokosten,
1% forfaitaire kosten,
4% kosten voor indeling.
Totaal 24% kosten op 60% van de premie
(vooraleer die 2,5% technische rente toegepast wordt, zoals ook bij
andere maatschappijen het geval is)
bron

Er worden ook kosten aangerekend voor het intekenen en bij elke
storting.
Deze kosten zijn variabel naar hoeveel je elke bepaalde periode stort
over een bepaalde termijn.

Bij het gebrek aan officiële documenten en transparantie van Hamburg
Mannheimer kunnen percentages en bedragen niet aangehaald of gestaafd
worden.

Als iemand me kan verwijzen naar deze officiële documenten dan ben ik
deze persoon hiervoor zeer dankbaar en kan ik de eventuele onjuiste
gegevens corrigeren.

3. SUCCESVERHALEN

Het is altijd leuke van iemand te horen: “Ik heb dit gedaan en het is
fantastisch!”
Het is de beste reclame/referentie die je kan krijgen/geven.

Het pensioenspaarfonds is uit de grond gestampt in 2003, bestaat dus nog geen 10 jaar, waardoor het zeer moeilijk is hiervan al resultaat te zien.

Hiervoor moet je voor dit product eerst mensen vinden die dit product
“aangekocht” hebben en er nu van “genieten”.
Mocht er iemand toch op dit punt gekomen zijn en een plan bij HM
genieten, laat me dan zeker je bevindingen weten.

4. ANDERE OPTIES

Uiteraard ga je een product eerst gaan vergelijken van aanbieder tot
aanbieder.
Helaas geeft HM geen gegevens vrij waardoor zij niet te vinden zijn in
online vergelijkende tabellen.
De fameuze ERGO-GROEP waar zij bij aangesloten zijn, heeft echter wel
enkele producten die weer te vinden zijn.
OA. Ergo Life 3.25% en Ergo Life 0%.
http://www.spaargids.be/
Deze blijven echter ver achter op andere huidige spaarrekeningen, dus
zijn niet als referentie aanneembaar denk ik.
Er is verre van sprake van een 9% interest 🙂

Als je bij een andere maatschappij gaat krijg je een gemiddelde rente op
je spaarcenten van 3.25% met een winstdeelname die op 2.5% gewaarborgd
is.
Reken je er de kosten bij heb je gemiddeld 5% winst (gegarandeerd).
Ga je voor het 60/40 plan en wil je 5% halen moet je fonds al 8.5% winst
draaien om nog maar gelijk te komen. (Herinner je dat ze van -3.65%
moeten komen?)
De status van de voorbije maanden toont aan dat ze daar nog 11% voor
moeten stijgen (Wat in de beurswereld als euforisch bestempeld is)

5. ALGEMENE VOORWAARDEN

Deze zijn nergens duidelijk weer te vinden.
Hamburg Mannheimer kan naar eigen goeddunken beslissen om het geld uit
het fonds nooit uit te keren. Veel verkopers weten dit niet.
bron

Stukje in het contract van HM Golden Future:
http://img402.imageshack.us/img402/4783/scan0022j.jpg

Verder geen info over te vinden.
De HM-medewerker kon me deze ook niet voorleggen.

6. MH IN HET NIEUWS

Studie van Test Aankoop:
http://www.budget-net.com/map/show/default/src/554670.htm

Test-Aankoop dient klacht in tegen Hamburg-Mannheimer (2008):
http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Ombudsman/article/detail/259048/2008/04/28/Test-Aankoop-dient-klacht-in-tegen-Hamburg-Mannheimer.dhtml

MH past enerzijds contracten aan:
http://www.amweb.nl/nieuws/buitenland/duitse-rechtbank-fluit-hamburg-mannheimer-terug.83881.lynkx

7. GETUIGENISSEN

Maar wat is er beter dan de getuigenissen van klanten/ex-klanten en soon
to-be exklanten?
Moet ik er bij zeggen dat de enige tevreden reacties die ik vond over
Hamburg Mannheimer afkomstig waren van vertegenwoordigers/verkopers.

Mensen die erbij aangesloten waren en hun verhaal:
http://www.spaargids.be/sparen/index.php?option=com_jfusion&Itemid=76&jfile=viewtopic.php&f=5&t=8395

En:
http://www.spaargids.be/sparen/index.php?option=com_jfusion&Itemid=76&jfile=viewtopic.php&f=5&t=818&start=0

En:
http://forums.zita.be/lifestyle/108403-hamburg-mannheimer-pensioensparen.html

En:
http://forum.belgiumdigital.com/f16/hmi-hamburg-mannheimer-golden60-ervaringen-135405.html

8. WERKWIJZE

De naar mijn menig volledig onaanvaardbare werkwijze van HM gaat als
volgt:

Ze spreken iemand aan, meestal een werkloze relatief kansarme jongere
persoon, en laten weten dat zij (net zoals de duizenden andere personen
dat ze aanspreken) ‘geselecteerd’ zijn om deel uit te maken vaan het
bedrijf.

De persoon krijgt een korte uitleg over welke hoeveelheid geld ze kunnen
verdienen door gewoon mensen een product te verkopen.

De mensen worden dan uitgenodigd om op ‘opleiding/infosessie’ te gaan
ergens in een hotel.
De kosten (tussen de 100 en de 160 Euro) moet de persoon uit eigen zak
betalen.
Dit is echter geen probleem want bij de verkoop van hun eerste contract
hebben ze dit weer. (althans als die persoon binnen de 3 jaar zijn
contract niet opgezegd heeft, wat ze er niet bij vermelden)

Als deze mensen ingaan op de invitatie krijgen ze een hoop gegevens te
zien die aantonen dat hun product een ‘wonder’ is.
Maar het product zelf is niet zo belangrijk.
Het key-onderwerp van de sessie is voornamelijk de hoeveelheid geld
iemand kan verdienen met de verkoop. (wat veel minder is dan een ‘echte’
makelaar heeft)

Resultaat:
Een hoopje onervaren en onvoldoend geschoolde mensen die uit is op de
beloofde rijkdom.
Hun doelgroep, begint bij familieleden, vrienden en kennissen.
Dit is een eenvoudige doelgroep daar men het product niet moet
onderbouwen met relevante argumenten, maar dat men gewoon misbruik maakt
van vertrouwen.
Als deze allemaal zijn aangesproken moet men verder gaan zoeken, en
komen er situaties voor waar de meest gekke dingen gebeuren om toch maar
ergens een afzetmarkt te creëren.
Zo gaan bepaalde mensen de vriendenlijsten van vrienden gaan contactern
op Facebook. Gaat men ongewenst bij onbekenden gaan aanbellen ed.
Met de drang om de rijkdom te behalen die voorsgeschoteld is, gaan
mensen zonder enige commerciële achtergrond erg agressieve methoden gaan
handhaven om toch nog de commissie op te halen.

Iedereen die iemand in de onmiddellijke omgeving heeft die bij Hamburg
Mannheimer begint kent deze situatie:

Je krijgt telefoon van iemand waar je een sterke vertrouwensrelatie me
hebt.
Deze persoon laat weten dat ze je willen spreken. Om iets belangrijks te
bespreken, eens bij te babbelen of om je mening over iets te horen.
Nooit zullen ze aan de telefoon vermelden dat dit over een
verkoopsgesprek gaat, en zeker niet voor welke firma ze werken.
Dus voor zover je weet, gewoon een babbel met een vertrouwenspersoon.

Op het moment dat de persoon bij je komt, blijkt die vergezeld van
iemand anders. Deze persoon zal zich ook niet voorstellen als verkoper,
collega of wat dan ook. Ze schijnen gewoon vrienden te zijn.

Je vertrouwenspersoon begint je vragen te stellen, zeer eenvoudige en
makkelijk te beantwoorde vragen. Zoals: Wat is er belangrijk in jouw
leven?
Na een poos gaat dit over het de problematiek van de vergrijzing van de
bevolking.
Dan begint het over de financiële kant, en komt de ‘vriendin’ de uitleg
doen over de cijfertjes en berekeningen.
Voor je het weet heb je een gesprek met een onbekende vertegenwoordiger
en heb je hoe dan ook geen contact meer met je relatiepersoon.

Op dit moment heeft de vertegenwoordiger je vertrouwenspersoon misbruikt
om je voordeur eenvoudig open te krijgen en een verhaal over een
ongegrond product door je keel te rammen.
Als ze kunnen laten ze ook even vallen dat iemand van je
kennissenkring/vriendenkring/familie reeds heeft ingetekend.
Wat zou er dan ook fout aan kunnen zijn, niet?

Wat verder dan gebeurd hangt volledig van jezelf af.
Of je tekent iets, of niet.
Duplicaten of enige Officiële documenten laten ze niet achter.
Wat er verder gaat gebeuren weet je niet, zelfs niet je
vertrouwenspersoon.

Voor ze vertrekken vragen ze wel naar ‘contactpersonen die eventueel
gedesinteresseerd zouden kunnen zijn’ en hun contactgegevens.

9. PERSOONLIJKE NOOT

De 2 dingen hier beschreven hebben op zich niets met elkaar te maken.
Het product en de verkoopstechniek.
Hoe dan ook, mijn persoonlijke bevinding:
De gehanteerde verkoopstechniek is niet hoe ik wens op de hoogte
gebracht te worden over producten.

Het product zelf laat ook alle twijfels over volgens mijn eigen
bevindingen.
Het is niet de bedoeling om met deze tekst mensen af te houden van hun
aankoop, verkopers een stok door de wielen te steken of wat dan ook.
Ik wil gewoon de mensen er op duiden dat men het product niet moeten
aannemen omdat hun ‘relatiepersoon’ naast je zit.

Mocht je willen bemerken dat er onjuiste, verouderde of misleidende
gegevens aangehaald worden en je kan deze gronden, laat dit dan zeker
weten via het contactformulier.

Ik ben ook niet aansprakelijk te stellen voor eventuele acties die
ondernomen worden door wie dan ook die dit leest of eventuele verliezen
iemand of een onderneming heeft aan deze tekst.  🙂
Nogmaals benadruk ik uitdrukkelijk dat dit een puur persoonlijke
opvatting is die uit is op ondernemen maar informeren van mensen in mijn
directe en indirecte omgeving.

Veel cijfers en gegevens haal ik van onbetrouwbare bronnen.
Het zijn louter speculaties, behalve cijfers van de website MH zelf en De Tijd.
(zie bronvermelding)
Ik benadruk nogmaals, weet je meer van dit product en heeft u correcties toe£
te voegen, vraag ik u dit aan mij door te geven.
Het wat ik helemaal niet wil is foute informatie doorgeven.

Er is gisteren ook een mail naar info@hamburg-mannheimer.be verzonden met de link
naar dit artikel met de vraag om na te gaan wat er onjuist is, en om correcties zo
snel mogelijk door te geven.

10. BERICHT AAN HAMBURG MANNHEIMER

Zet alsjeblief een zoekfunctie op de websitehttp://www.hamburg-mannheimer.be die me
een resultaat geeft als ik zoek op “algemene” of “voorwaarden” of iets dergelijks.

Tot dusver geen resultaat bij volgende zoektermen: geen, pensioen, sparen, en, zekerheid, bij, Mannheimer, fonds, want, men, is, niet, transparant, genoeg
Blijkbaar is de een term ingeven en op enter drukken niet de oplossing, maar moet er met de muis op ‘zoeken’ geklikt worden. 🙂

Mocht er contact met mij opgenomen willen worden van jullie kant voor wat dan ook (mischien voor mij een spaarplan te verkopen of me te melden dat je juridische stappen wil ondernemen?) dit kan via:

mail:
mike@morraye.be
mike@morraye.net

Met briefjes kan je naar:

Dhr. Mike Morraye
Holstraat 121a
9000 Gent

Edit: Ondertussen is de naam van hamburg Manheimer aangepast.
Ik veronderstel dat de naam bij een groot deel van de mensen reeds een negatieve bijklank had.
Nu gaat men met zowat dezelfde methodes te werk onder de naam Ergo.
Meer bepaald, Ergo Life.
Er is bij deze naamsverandering een grootschaalse media-aktie opgezet.

35 thoughts on “My toughts on Hamburg Mannheimer”

  1. Het is meer uitwerking van frustratie hoor, niet echt de bedoeling om mensen conclusies te laten trekken.
    Voor info ivm financiele zaken verwijs ik door naar banken, makelaars, de tijd, sparen.be, etc…
    Maw. naar mensen die er iets van weten 🙂
    Ik lijst maar een hoopje dingen op die ik gevonden heb op andere pagina’s en geef mijn visie op hun manier van verkoop.

  2. Mijn ervaringen met Hamburg-Mannheimer zijn nochtans zeer positief. Ik heb al enkele jaren een beleggingsprodukt (Larix) en in december loopt dit af. Ik zal een opbrengst van 40 % hebben. Niet slecht dus.
    Wat betreft de gevraagde informatie: voldoende informatie en gehoor bij hun callcenter.
    Wat ik wel al gehoord heb, is hun afschermende politiek tegenover niet-klanten, wat logisch is gezien de harde concurrentie in de verzekeringswereld. Ik heb een vermoeden dat je zelf geen klant bent bij Hamburg-Mannheimer en je dus enkel vermoedens koppelt aan je eigen visie.
    Mooi werk, maar laat mij dus toe dit te koppelen aan mijn persoonlijke ervaringen met Hamburg-Mannheimer en die zijn wel positief…

  3. Simme, ik ben zeer blij te horen dat er tevreden klanten zijn.
    Dit is de 1ste maal dat ik een positieve reactie lees. Of althans zonder dat het van een vertegenwoordiger komt.
    Zoals ik ook duidelijk stel, is dit zeker niet mijn vlak van expertise en som ik gewoon op wat ik online gevonden heb.
    Dat het als gevolg heeft dat mensen hun mening, en zeker positieve meningen geven kan ik enkel en alleen toejuichen.

    Ik zal een opbrengst van 40 % hebben. Niet slecht dus.

    Kan je dit in December nog even bevestigen?
    De website De Tijd geeft aan dat geen enkel Larix fonds ooit hoger is gegaan dan 6%. (als ik hierin fout ben, laat het me dan weten, liefst ook waarom)
    Het is echter wel één van de betrouwbaardere fondsen van HM.
    Ik wens iedereen interesten percentages van hoger dan 10% 🙂 Echt waar.

  4. Ik heb dit enkel berekend op de totale duurtijd van de Larix.
    Ik heb ook bij andere instellingen kleine beleggingsfondsen lopen en ik moet zeggen dat dit Larix Fonds de beste opbrengst zal hebben in vergelijking met de andere.
    Ik krijg ieder jaar een mooi overzicht van de waarde en er is geen onduidelijkheid over waar ik op het einde van de rit zal uitkomen.
    Ik weet niet of jij bij andere financiële instellingen ook de proef op de som genomen hebt, maar ik kan enkel zeggen dat er bij de banken soms onduidelijke info verstrekt wordt, maar ja er is natuurlijk een verschil tussen banken en verzekeringsmaat-schappijen…

  5. Inderdaad, op het moment dat je financiële instellingen gaat vergelijken is een duidelijk overzicht soms moeilijk samen te stellen. Helaas. 🙁

  6. Als alle mensen hun producten zouden analyseren zoals jij zouden er een pak minder gedupeerden rondlopen 🙂

    Ik ben zelf adviseur voor een andere maatschappij en als je ziet wat je van HMI allemaal tegenkomt, daar keert je maag van om!

    Als je de klanten dan helpt door hen een product met zekerheid en gegarandeerde rentes te geven krijgen ze meteen dreigbrieven van hun HMI-consulent waardoor de klant uiteraard begint te panikeren. Dit uiteraard alle nodige tijdsverlies en stress naar mijn kant toe!

    Ik krijg ook wekelijks telefoon van HMI consulenten die mijn loon willen proberen verdubbelen en die me willen betalen om daar salestrainingen te komen geven… Elke keer dezelfde reactie van mijn kant: “Sorry mannen, ik kan jullie niet leren om “lucht” te verkopen…”

    Voila, dat is er ook weer even af 🙂

    Veel succes nog met je analyse!

    Als je info wilt uitwisselen stuur je maar een mailtje!

    Groetjes!

    Kim

  7. Als het om bedragen gaan als dit, denk ik dat iedereen wel de nodige informatie opzoekt.
    De situatie hier is een puur misbruik van vertrouwen.
    De persoon die je het product wil verkopen is immers iemand van wie je niet verwacht dat ze je zouden duperen. (Ook al is het soms uit onwetendheid)
    Een argument als ‘maar je moeder/zus heeft het ook genomen’ is dikwijls een stevige duw in de richting van blindelings lezen.

    Je kan Hamburg Mannheimer niet direct de schuld in de shoenen schuiven.
    Het probleem is dat de ‘vertegenwoordigers’ vaak minder van financiën weten dan de ‘klant’ en dat zij zelf meer gedupeerd zijn dan wie dan ook.

    Om te beginnen moet men de opleiding volgen, die geld kost.
    Dan moet men zelfstandig worden, wat ook behoorlijk wat centen kost.
    (ondernemingsnummer aanvragen, kwartaalbijdragen, etc)
    Er is een zeer beperkte afzetmarkt.
    Men krijgt onvoldoende onderricht in zowel het product als in verkoopstechniek.
    (heeft dikwijls geen, of totaal verschillende anchtergrond, ervaring of opleiding)

    Ik ben van de veronderstelling dat er niet veel mensen hun vaste job laten vallen voor een job als deze.

    Bedankt voor je reactie!

  8. Door jouw blog te lezen, ben ik her en der ook wat info gaan opvragen. Een goede kennis van mij is zelfstandig verzekerings-makelaar en hij wist me te vertellen dat ze inderdaad een eigen commercieel verkoopssysteem hebben dat totaal verschilt van de andere verzekeringsinstellingen en/of banken.
    Uit zijn ervaringen blijkt dat het net dat verkoopsysteem is dat heel veel mensen aantrekt (financieel). Inderdaad nieuwe verkopers worden specifiek opgeleid om één bepaald produkt te verkopen en hebben misschien nog te weinig bagage om een uitgebreidere kennis te hebben van de verzekeringsproduk-ten in het algemeen…
    Er is wel een uitgebreid net agentschappen die volledige service (ook belastingsservice) geven en die kwalitatief wel sterk voor de dag komen.
    Zijn visie over de produkten is duidelijk: ondanks alle negativi-teit die er rond hangt, zijn het moderne en zeer goede polissen (zeker geen “lucht”).
    Hij vertelde me wel nog dat te veel mensen Hamburg-Mannheimer vergelijken met een bank, maar dat dit niet correct is, want ze zijn een verzekeringsmaatschappij die dus niets met banken te maken heeft… Daardoor ontstaan er veel misverstanden.
    Ik wou dit even toevoegen omdat er misschien nog mensen zijn die de onterechte vergelijking maken.
    Laat me ook toe om uit eigen ervaring te zeggen dat zelfstandig zijn zeker niet duur is, want je krijgt wettelijk altijd een soort proefperiode die je de kans geeft om te ervaren of het al dan niet je ding is. De eerste jaren zijn de kosten zeer laag gehouden…
    Wat de reactie van Kim betreft, die is begrijpelijk als je voor een concurrent van Hamburg-Mannheimer werkt, maar misschien niet helemaal “objectief”, maar ik wil er natuurlijk geen afbreuk aan doen.

  9. Beste,

    Ik spreek hier gewoon uit ervaringen van wat ik bij mijn klanten tegenkom. Mensen maken inderdaad misbruik van het vertrouwen van de klant door bepaalde verkoopsargumenten toe te passen (aanbeveling bvb).

    De grootste reden van mijn frustratie naar HMI toe is dat ik al jarenlang de miserie moet oplossen bij klanten die onervaren en slecht opgeleide adviseurs daar hebben achtergelaten.

    Spijtig dat dit deel rotte appels de naam van heel deze maatschappij moeten omzeep helpen. Ooit was HMI een van de beste maatschappijen waar je ook maar kon bijzitten.

    Ivm het feit dat een zelfstandig statuut veel zou kosten moet ik Simme zeker gelijk geven. In bijberoep kost de aanmaak van je ondernemingsnummer 70eur en dan heb je een kwartaalaangifte van ongeveer 70eur. Dit valt uiteindelijk nog vrij goed mee wanneer je een gemiddelde zou schrijven van neem 4 voorstellen per maand.

    Ivm het “niet helemaal objectief” bekijken van het product aangezien ik bij de concurrentie werk, daar zou je je zwaar in kunnen vergissen. Ik ben iemand die altijd correct naar mijn klanten toe werkt. Wanneer ik degelijke polissen tegenkom bij klanten zal ik hen STEEDS aanraden om deze vlug terug weg te stoppen en daar nooit iemand te laten aankomen. Waarom zou ik mijn klanten een slechtere polis laten aftekenen? Polissen van HMI zijn tot op een tiental jaar geleden ZEER sterk geweest, met torenhoge rendementen waar huidige producten nog niet eens in de buurt van kunnen komen. Daar blijf ik dan ook af! Spijtig dat de verkopers van HMI dit niet zelf doen! Integendeel, ze worden betaald om de oude polissen om te zetten in nieuwe polissen omdat de maatschappij aan deze klanten teveel verlies maakt door het hoge gegarandeerde rendement!

    Voorbeeld: Klant heeft polis van een tiental jaar terug. Gegarandeerd rendement 4,75%. Wel dit laten ze dan gewoon opzeggen om naar hun T60 te gaan met 2,5% op 60% + 40% verlieslatend uit het fonds. Is dit dan correct met je eigen klanten omgaan?

    De term lucht verkopen zal ik ook snel even verklaren: Wanneer je naar je klanten toestapt en BELOOFT dat het product je minimaal 9% gaat opbrengen via je fonds. En je draait in realiteit -2,52 zoals het de laatste 5 jaar gemiddeld draait, wel dan ben je in mijn ogen lucht aan’t verkopen. Je maakt niet waar wat je belooft!

    Verder is HMI inderdaad geen bank zoals je dit aanhaalt maar als je het product beter gaat analyseren zal je wel zien dat dit amper verschilt met een bankproduct.

    Het enige grote verschil is dat de meeste banken werken met interne fondsen terwijl HMI werkt met een extern fonds. Dit zou in principe iets meer moeten opbrengen (hetgeen niet meteen het geval is) maar kost ook meer naar de klant toe aangezien dit uitbesteed wordt.

    Het is bij mij zeker niet de bedoeling om HMI af te kraken, maar uiteindelijk leg ik gewoon de feiten op tafel. Spijtig dat dit dan zo overkomt. Begrijp me niet verkeerd. In België zijn er slechts een handjevol maatschappijen waarvan ik zeg: hier zit je goed. Ik ben iemand die puur op zekerheid werkt aangezien ik het niet logisch kan vinden dat je gaat “gokken” op de beurs met het geld waar je na je 65 zeker van moet zijn!

    De gemiddelde rendementen die wij aanbieden liggen rond de 5 à 5,5% qua totaal. Wanneer andere 60/40 producten deze rendementen willen behalen MOET hun beurs al jaarlijks een gemiddelde van 8,75% draaien. Dan zie ik het nut eerlijk gezegd niet in om te werken met een risicoproduct.

    Mvg, Kim

  10. Kim, bij HMI zal je nergens een belofte vinden dat je 9% krijgt.
    Het zijn de vertegenwoordigers die dit doen.
    Helaas geloven zij dit, want ‘men’ heeft het hen gezegd en grafiekjes voorgeschoteld etc. 🙂

    HMI is een zeer sterke maatschappij.
    Het is als een top-veebedrijf in de far-west 🙂
    Enkel jammer dat ze een zootje opgefokte en ongeremde runderen de steden laten binnen lopen.

    Dit is ook de reden waarom Testaankoop zijn protestacties heeft gestaakt denk ik.
    Het is niet HMI die de fouten maakt, het zijn de zelfstandigen die er een puinhoop van maken.

    Wat ik over de vloer kreeg waren twee 22 jaar oude dames.
    En zelfstandige status, niet in bijberoep.

    Hier schreef men mij volgende bereking voor:
    €72.50 x 12 maand x 41 jaar = €35670
    Dan kwam men op één of andere manier aan €133 3191.01
    “Dit is wat je dan krijgt als je 65 jaar bent” was wat men dan besloot.
    🙂

    Mocht ze een kapitaal krachtig persoon geweest zijn, en persoonlijk garant wou staan voor deze stelling, teken ik onmiddellijk 🙂

  11. Lol wat een prachtige vergelijking die je maakt!

    Inderdaad, als ze er persoonlijk zou voor garant staan zou ik ook meteen tekenen 🙂

    Ik weet uiteraard ook dat de maatschappij zelf die 9% niet garandeert. Daarom staat er ook “prognose” voor.

    Het ligt idd vooral bij de zelfstandige adviseurs die het op die manier gaan verkopen. Ze maken geen onderscheid tussen hun gegarandeerde gedeelte en de winstdeelname. Dit is de grootste fout. Langs de andere kant zou de maatschappij zelf dit wel kunnen vermijden door de winstdeelname niet op hun polissen te vermelden zoals dit het geval is bij ons. Probleem is natuurlijk wel dat ze dan geen enkele polis meer afsluiten door het feit dat de cijfers te laag zijn op papier 🙂

    Om u een idee te geven van ons product in uw geval:

    Gegarandeerd rendement aan 2,65% op 100% van je kapitaal: 53.256
    Prognose winstdeelname aan 2,85%* op 100% van je kapitaal: 60.188

    Totaal: 113.436

    Uiteraard is bij ons de winstdeelname ook niet gegarandeerd (wettelijk gezien verboden) maar het is in ieder geval een stuk realistischer!

  12. Ik dacht dat die wettelijke bariere de 2.5% was die iedereen geeft op dit geelte?
    Het is ook niet echt duidelijk hoeveel dit nog is na aftek van de kosten en de eventueel negatieve koers van het fonds. 🙂

  13. Heb je het over de cijfers die ik u gaf?

    Dit is geen TAK23 product, dit is puur TAK21.

    Het gegarandeerde rendement is berekend na aftrek van kosten en anticipatieve heffing op je 60e. Maw dat is het netto bedrag dat klaar zou liggen.

    De winstdeelname is zoals reeds gezegd niet gegarandeerd, maar wel realistisch.

    Dit ook vooral omdat men met uw geld niet naar de beurs gaat. Het geld wordt geïnvesteerd in obligaties en vastgoed (op grote schaal). Hierdoor valt de gehele risicofactor weg.

    1. Het wordt geinvesteerd in obligaties als je dat zelf vraagt. Anders worden ze gewoon geinvesteerd in aandelen.

  14. Beleggen met hoge rente zonder enige risicofactor?
    Dat is iets nieuws voor mij.
    Kan je me dit even iets gedetailleerder uitleggen?
    Hier is waar het HM Golden Future fonds naartoe gaat.
    Het is een risicoklasse 4 belegging.

    Er is ook een Risicoklasse 1 belegging, maar hier krijg je véél minder rente op (logisch leek mij)

  15. zoals reeds gezegd werken wij niet met fondsen. hierdoor is er ook geen risicofactor aan verbonden…

    er is een zeer groot verschil tss pensioenspaarfondsen en zuivere pensioenspaarverzekeringen.

    uiteraard is het zeer moeilijk om dit alles uit te leggen via deze blog. op een velletje papier kan ik het perfect en duidelijk uitleggen op 10min 😉

  16. Ik ben zelf ook 5j klant bij HM en wil je toch even waarschuwen over het papiertje met hun rendement. Een vriend had mij immers voor dit pensioensparen gewaarschuwd. Ik ben dit dan ook gaan nakijken. Bij mijn jaarlijks papiertje stond een * bij minimaal bedrag op 65 jaar. *gebaseerd op een gemiddeld rendement. Ik heb naar HM gebeld en de waarde opgevraagd van mijn pensioensparen. De dame wou het ook niet onmiddelijk zeggen. Tot 3 maal toe “het minimaal te verwachten kapitaal is…” Uiteindelijk zei de dame de netto waarde van mijn contract… Dit was 40% minder dan op het ontvangen uittreksel!!! Natuurlijk daarna mijn neef ( verkoper ) aan de lijn gehad dat dit nog wel in orde komt. Door crisis heeft iedereen er last van… En dat ik toch wel goed verzekerd ben ( minimum kapitaal ) Ik ben verder gaan nakijken. Elk jaar heb ik mooi mijn papiertje ingevuld in de belastingsbrief, zonder hierover na te moeten denken. Blijkbaar is dit niet standaard in alle pensioenspaarcontracten. Ik betaal hiervoor ook bij… De frustratie zit hoog, mensen van HM moeten mij niet meer contacteren. Misschien niet bedoeld door de maatschappij maar dit zijn gangsterpraktijken

  17. Haha, recent nog ene over de vloer gehad en dit artikel heeft me meerdere malen doen lachen omdat de situatie zo hard herkenbaar is.

    De maandelijkse kosten zijn volgens mijn berekeningen een slordige 5,1%. (enkel kosten op de storting elke maand, ze zullen nog wel x andere kostenpostjes hebben). Bij een grootbank is dit meestal 3%.

    Mijn mening is dat ze te dynamische produkten verkopen aan 'gewone' mensen. Hun cijfermateriaal te creatief gebruiken om niet te zeggen misleidend. Hun kostenstructuur is niet alleen hoog maar ook heel ondoorzichtig. Je denkt bv 80 euro te 'investeren' maar er gaat eerst een % kosten vanaf en een gedeelte wordt in een soort van ongevallen verzekering gestopt.

    Ik heb het gevoel te zijn bekocht. Een neen, ik ga niet weg want dat kost me >40% van mijn reeds ingebracht kapitaal. Ik kan wel stoppen met bijdragen te betalen.

    Mensen die vinden dat ik hier aan het zagen ben mogen me steeds contacteren. Ik kan officiele briefwisselingen voorleggen van 2000 met een prognose over de 85.000 Euro (moeten omrekenen vanuit BEF). Dit jaar (2010) in de briefwisselling was de prognose nog 'maar' 40.000 Euro.

  18. Wil je een eerlijk en transparant product of gewoon een VRIJBLIJVEND overzicht van mogelijke pensioenspaarfondsen? Doe zoals ik en kijk eens op http://www.copper.be, deze bekijken je totale financiële situatie en op basis van die analys kan je samen met hen bekijken wat het beste binnen je budget past en wat het meest aan je verwachtingen tegemoet komt.

    BOVENDIEN maak je ook nog kans op één van de 500 Win-for-life-krasbiljet en 10 hoofdprijzen. Actie is wel maar geldig tot 15dec.

    So Hurry Up!

  19. Is er iemand in staat een positieve ervaring te delen?

    Ik heb de indruk dat dit stukje tekst toch zijn vruchten afwerpt.
    Tot op heden heeft deze blogpost 1,669 unieke bezoekers gekregen. 🙂
    Ik ben inmiddels al enkele beginnende ‘exclusieve vertegenwoordigers’ van HM tegengekomen.
    Het lijkt er op dat ik ALTIJD meer weet over hun producten dan zijzelf.

    Geen enkele persoon wist me te zeggen in welk fonds het geld gestopt zal worden.
    Geen enkele persoon wist hoeveel percent ze op hun eigen spaarboek hadden. (als ze dit al hadden)
    Geen enkele persoon kon me het verschil zeggen tussen een fonds en obligaties.
    Enkel 1 persoon wist zeker welk deel van de 40/60 rekening in fondsen zou gestopt worden.

    Lijkt me een mooie weergave van hoe professioneel men met uw geld zal omspringen.

    Zeer wel bedankt voor alle reacties.
    Ik hoop dat er nog vele meer mogen komen.

    1. ik kreeg gisteren een adviseur over de vloer van http://www.onafhankelijkadvies.be
      Na een lang gesprek had ik er een onaangenaam gevoel bij, omdat het leek alsof hij toch niet zo ‘onafhankelijk’ was.
      Hij raadde het product van Ergo aan en brak alle andere producten af.
      Gelukkig heb ik gezegd er nog over te willen nadenken, ook al klonk alles positief.
      Nu zocht ik vandaag op internet en blijkt Ergo gewoon HM van vroeger te zijn.
      Wat ik gelezen heb klinkt mij zeer bekend in de oren en ik ben dus gewoon ‘in het ootje genomen’. Ik verwachtte een adviseur, maar kreeg een HM verkoper…

      In ieder geval, bedankt voor de info!

  20. Beste Mike, het rendement van Bank Degroof de laatste tien jaar is 7.72 procent. Dat van KBC bijvoorbeeld 2.98. Werkelijke instapkosten van de bank ga je ook niet vinden op de financiële infofiche of algmene voorwaarden. Dat niet iedereen bij Ergo evenveel kennis heeft kan ik u in volgen. Maar de banken, geloof me, kennen er soms nog veel minder van. In ieder geval, ik kan uw vragen wel allemaal beantwoorden… maar u werkt vast in een bank waar de producten veel beter zijn en de eindbelasting vast veel lager ligt. Mocht dat toch niet zo zijn. Ik kan u meer uitleg geven op papier en concreet. En als onze producten toch o zo slecht zouden zijn. Dan is het zeer raar dat DKV en onze VAPZ tot de beste verkozen zijn van het land in 2010. Als u zo Ergo wilt ontkrachten is dat vast  uit eigen belang wellicht maar dat is natuurlijk uw volste recht. Maar voor u iets zegt of schrijft zou u toch beter uw opzoekingswerk nauwkeuriger moeten doen. Mvg. Tom Huyghe 0472/80/10/64

    1. Beste Tom e.a,

      Zelf zit ik nu 2 jaar bij Ergo Hammburg Mannheimer, nu is het zo dat ik het gespaarde geld goed kan gebruiken omdat mijn vriendin nu zwanger is. Is het wellicht mogelijk dat iemand me verteld wat de nadelen zijn op het moment dat ik mijn geld nu ‘terug’ zou willen? Ik heb begrepen dat als ik telefonisch contact opnam met een EHM en mijn polisnummer door zou geven dat er naar gekeken zou worden en ik werd teruggebeld. Is er echter simpele informatie die je me kan geven over de nadelen die het met zich meebrengt op het moment dat ik mijn geld terug zou willen?

      Met vriendellijk groet,

      Jitse

      1. Beste Jitse,

        Eerst en vooral proficiat met jullie toekomstige kindje. Anderzijds zal ik u meteen moeten ontgoochelen wat betreft het opvragen van u pensioenspaarproduct. U kunt dit doen maar… niet alleen bij onze maatschappij maar ook bij alle andere maatschappijen is het zo, indien u uw geld opvraagt, dat u daar 33 procent op getaxeerd zal worden (het fiscale voordeel dat u kreeg van het bedrag dat u jaarlijks spaarde…), een fiscale boete en nog een kleine kost van de maatschappij zelf. Hoeveel u over zal houden kunt u terug vinden in de tabel TAW (theoretische afkoopwaarde). Maar u zult zien dat dit niet veel is en dat ook zo bij ALLE andere banken en verzekeringsmaatschappijen.

        Wat u wel kan doen is eventueel stoppen met sparen en het geld laten staan tot pensioenleeftijd of het bedrag dat u spaart laten zakken (u kunt dit laten zakken tot 25 euro per maand). Op die manier spaart u verder voor uw pensioen, wat toch vrij opportuun is voor iedereen en kan u meer geld sparen voor jullie kindje.

        Hopende u hier mee van dienst te zijn.

        Huyghe Tom 0472/80/10/64

  21. Ooit gewerkt en niet voldoende gewerkt jongen???? Of gewoon niks gedaan?

    1 ding heb je gelijk! “Hamburg-Mannheimer is Ergo geworden”

  22. Van wat ik heb begrepen is het ex-HM nu ERGO. ERGO life is van dezelfde groep maar bevatten andere producten (en hopelijk ook andere verkoops ethieken)

    Toveren met procenten is makkelijk. Alles hangt af van de basis waarmee je vergelijkt. En hierin zijn ze heer en meester.

    Simpel uitgelegd met punten op 3 toetsen in de klas
    6 / 10
    3 / 10
    4,5 / 10
    Dan zullen ze de laatste (4,5/10) vergelijken met de slechte (3/10). 50% rendement!! (Van 3 naar 4,5 is immers een stijging van 50%. )
    Maar ten opzichte van de eerste (6/10) is het nog steeds 25% minder. Maar daar zwijgen ze over.

    Over de globale lijn zijn ze nog steeds gebuisd (13,5/60) en het gemiddelde van klas ligt op 7/10 (zwijgen ze ook over).

Leave a Reply to Deprez Jens Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *